یک دستگاه خودروی آزمایشی مرسدس بنز EQS با باتری حالت جامد لیتیوم-فلزی، اخیراً مسیر ۱۲۰۵ کیلومتری (۷۴۹ مایلی) از اشتوتگارت آلمان تا مالمو سوئد را بدون هیچ توقفی برای شارژ پیموده است. این دستاورد، یک نقطه عطف تاریخی در توسعه فناوری باتریهای حالت جامد محسوب میشود.
رکوردشکنی در پیمایش و کارایی
این خودرو توانست رکورد قبلی مدل Vision EQXX در مسیر اشتوتگارت-سیلورستون را حدود ۳ کیلومتر بهبود بخشد. این ترکیب بینظیر از برد طولانی، کارایی بالا و بلوغ فناوری، آینده درخشان باتریهای حالت جامد را در خودروهای تولیدی آینده نشان میدهد.
برنامه جامع تست میدانی در شرایط واقعی
این سفر بخشی از برنامه جامع اعتبارسنجی فناوری باتری حالت جامد مرسدس بنز محسوب میشود. علاوه بر شبیهسازیهای دیجیتال و تست در مراکز واقع در اشتوتگارت-اونترتورکهایم و سیندلفینگن، این خودرو و باتری آن در شرایط واقعی جادههای عمومی نیز مورد آزمایش قرار گرفتهاند. هدف نهایی، تسریع مسیر ورود به تولید انبوه با ارزیابی عملکرد کلی خودرو در مناطق آبوهوایی و پروفیلهای مسیر مختلف است.
همکاری با متخصصان پیشرانش فرمول ۱
سیستم باتری حالت جامد مورد استفاده در این خودرو حاصل همکاری نزدیک با مرسدس-AMG های پرفورمنس پاورترین (HPP) مرکز فناوری فرمول ۱ گروه مرسدس بنز در بریکسورث انگلستان است. سلولهای لیتیوم-فلزی به کار رفته در این خودرو توسط شرکت آمریکایی Factorial Energy و بر پایه فناوری انحصاری FEST توسعه یافتهاند.
نوآوری کلیدی: سیستم عملگرهای پنوماتیک
برای حفظ عملکرد پایدار باتری، این سیستم مجهز به عملگرهای پنوماتیک است که با پاسخگویی به تغییرات حجم سلولها در حین شارژ و دشارژ، فشار لازم را به صورت پیوسته اعمال میکنند. این فناوری تضمین میکند که باتری در طول زمان بدون نقص عمل کند.
افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت انرژی بدون افزایش وزن
مهمترین دستاورد فنی این پروژه، افزایش ۲۵ درصدی محتوای انرژی قابل استفاده باتری بدون افزایش قابل توجه وزن یا ابعاد آن در مقایسه با باتری استاندارد مدل EQS است. همچنین با بهرهگیری از سیستم خنککننده غیرفعال جریان هوا، بازده انرژی و مدیریت وزن بهینهتر شده است.
منبع: